پرجم و شعار سال جمهوری اسلامی ایران - دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

بیمارستان آموزشی - درمانی خاتم الانبیاء (ص)

X

شیوه نامه توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی شوشتر در خصوص اصول آموزش علوم پزشکی، روش تحقیق مقدماتی و روش استفاده از منابع الکترونیک

 

مقدمه
نیازسنجی ها نشان داده است که اعضای هیات علمی در مراحل مختلف شروع و ادامه کار دانشگاهی، علاوه بر توانمندی در رشته تخصصی خود به سایر توانمندی های بین رشته ای به ویژه آموزش، پژوهش و مدیریت در عرصه های مختلف علوم پزشکی نیازمندند و معمولا در دوران تحصیل خود زمینه و فرصت مطالعه در آن حوزه ها را نیافتند. به همین منظور دانشکده علوم پزشکی شوشتر همسو با اهداف کلان کشور در خصوص توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر دارد به استناد بند الف شرایط عمومی شیوه نامه اجرایی آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به ترغیب اعضای هیات علمی بالینی دانشکده در دوره های آموزشی مرتبط با پژوهش و اصول آموزش پزشکی اقدام نماید.

 

حیطه های توانمندسازی اعضای هیات علمی در این شیوه نامه بر پایه محورهای زیر شکل گرفته اند:
  1. آموزش پایه های بالینی
  2. برقراری ارتباط و مشاوره
  3. دوره های مقدماتی روش تحقیق و پژوهش در آموزش
  4. نحوه استفاده از منابع الکترونیک
  5. اخلاق و رفتار حرفه ای
  6. تدوین مقالات پژوهشی
  7. تهیه و تدوین منابع آموزشی
  8. نوآوری و خلاقیت علمی
  9. استانداردهای آموزش بالینی
  10. ارزشیابی و ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی
 
لازم به ذکر است که دستیابی به این توانمندی ها در یک مرحله ممکن نبوده و در هر یک از مراحل جذب و ارتقاء هیات علمی بایستی به مرور برنامه ریزی و تناسب نیازهای عمومی و فردی اعضای هیات علمی اجرا گردد.

 

سرفصل کارگاه ها به شرح ذیل می باشد: (جهت دانلود بر روی لینک مربوط به هر کارگاه کلیلک فرمایید)
سرفصل کارگاه های محوری "مهارت دانشگاهی در زمینه اصول آموزش پزشکی" در دانشکده علوم پزشکی شوشتر
سرفصل کارگاه های محوری "مهارت دانشگاهی در زمینه روش تحقیق و شیوه استفاده از منابع الکترونیک" در دانشکده علوم پزشکی شوشتر

 

نحوه اجرای شیوه نامه
دوره آموزش مهارت های دانشگاهی برای تمامی اعضای هیات علمی بالینی دانشکده علوم پزشکی الزامی می باشد.