پرجم و شعار سال جمهوری اسلامی ایران - دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شوشتر

بیمارستان آموزشی - درمانی خاتم الانبیاء (ص)

X

مسئول واحد
آقای مهندس یونس محمدیان پور

  • فوق لیسانس فناوری اطلاعات گرایش شبکه های کامپیوتر

 

معرفی واحد
واحد فناوری اطلاعات بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) به منظور پشتیبانی از سخت افزارها، نرم افزارها، مدیریت و امنیت اطلاعات بیمارستان فعالیت می کند. این واحد به عنوان واحدی مجزا در راستای رسالت و اهداف مشخص از پیش تعیین شده بر تمامی امکانات و تجهیزات رایانه ای بیمارستان از مرحله خرید، نصب، اجراء، تا پشتیبانی نظارت کامل دارد. حوزه های کاری مرکز شامل سخت افزار، نرم افزار، شبکه، مدیریت ارتباطات درون و بیرون سازمانی، امنیت و مدیریت اطلاعات بیمارستانی می باشد. 

 

شرح وظایف و مسئولیت های واحد فناوری اطلاعات
سخت افزار

  • سرویس دوره ای سخت افزار حوزه طبق فرآيند مربوطه.
  • رفع اشکالات و موارد پیش آمده در هر سیستم و لوازم جانبي و نصب سيستم عامل و درايورها (طبق فرآیند واحد سخت افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات).
  • برآورد نیازهای سخت افزاری حوزه و نظارت بر خرید با هماهنگی مدیریت حوزه و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه (در صورت نیاز).
  • رفع عیب اولیه تجهیزات غیرفعال شبکه (داکت، پریز شبکه، رک، پچ پنل و...) و در صورت عدم رفع آن طبق فرآیند رفع عیب شبکه، واحد سخت افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات.
  • رفع عیب اولیه تجهیزات فعال شبکه (سوییچ، اکسس پوینت، تجهيزات بي سيم و...) و در صورت عدم رفع آن طبق فرآیند رفع عیب شبکه، واحد سخت افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات.

 

نرم افزار

  • نظارت بر پشتیبان گیری دوره ای از داده های مهم مربوط به نرم افزارها.
  • فراهم سازی بستر استفاده از منابع نرم افزاری شبکه از قبیل نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد درخواست کاربران با در نظر گرفتن نیاز واقعی آنها جهت جلوگیری از ترافیک نرم افزاری در هر سیستم (قراردادن پکیج نرم افزارها در سرور).
  • نیازسنجی نرم افزارهاي تحت شبكه حوزه مربوطه و اعلام آنها به مديريت فناوري و ارائه مشاوره های لازم در این خصوص به مرکز در جهت تهیه، آماده سازی و ارتقاء نرم افزارهای مورد نیاز.
  • ارتباط مستمر با شركت هاي طرف قرارداد واحد و رفع اشكالات و نيازهاي كاربران.
  • ارائه مشاوره براي استفاده بهينه از نرم افزارها.
  • رفع آلودگي هاي ويروسي بوجود آمده در كامپيوترهاي اداري.

 

وب سایت

  • طراحی Web Site برای تمام بخش های حوزه با در نظر داشتن استانداردهای تعریف شده از سوی مديريت فناوري.
  • بروزرسانی صفحات وب سايت.
  • قراردادن اخبار مرتبط با حوزه کاری مربوطه و موردنیاز عموم در سایت.
  • طراحی فرم ها و گنجاندن آن در سایت در جهت کاهش مراجعات مستقیم ارباب رجوع به محل و حرکت در جهت تکریم ارباب رجوع.
  • نظارت و کنترل محتوای صفحات با رعایت سلسله مراتب اداری در مطالب ارائه شده برای Web Site حوزه.

 

آموزش

  • مشارکت در برگزاری برنامه های آموزشی مدیریت IT.
  • شرکت فعال در برنامه های آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه.
  • آموزش موردی کاربران و تهیه جزوات آموزشی مورد نیاز.
  • ارائه آموزشهاي مورد نياز كاربران از طريق وب سايت واحد.

 

امور ستادی

  • انتقال تصمیمات مدیریت فناوری اطلاعات به حوزه مربوطه.
  • انتقال نظرات و نیازها (حسب عملکرد حوزه مربوطه) به مدیریت فناوری اطلاعات.
  • شرکت در جلسات مدیریت فناوری به طور منظم.
  • پاسخ به مکاتبات اداری در موعد مقرر.
  • ارائه گزارشات لازمه و مرتبط در موعد مقرر.
  • پایش و ارزشیابی منظم از تمام فعالیت های مرتبط با IT در حوزه.

 

شبکه

  • ارتقا سرورهای محلی به منظور بهينه سازي ارائه سرويس به كاربران.
  • اقدام در جهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا به نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآيندهاي مدیریت فناوری.
  • برطرف نمودن اشكالات كاربران در استفاده از سرويس هاي شبكه دانشگاه طبق فرآيندهاي مدیریت فناوری.
  • حفظ امنیت فيزيكي محيط اتاق سرور، دما و دقت در عبور و مرورها.

 

نرم افزار HIS

  • آموزش HIS. 
  • برنامه ریزی در جهت آموزش کل پرسنل بیمارستان و اعلام آن به مدیریت فناوری اطلاعات.
  • آموزش موردی به پرسنل در بخش ها و واحدها.
  • تعریف بانک های اطلاعاتی خاص آن بیمارستان.
  • ارتباط بین بیمارستان و تیم نرم افزار در مورد خواسته ها و نیازهاي مجموعه.
  • اعلام گزارش خرابی و نقص به کمیته HIS  و پیگیری رفع آن از طريق مسئول مربوطه.
  • نیاز سنجی سخت افزار مورد نیاز و پی گیری رفع آن از محل تامین.
  • تهيه پشتيبان از ديتا بانک هاي HIS.
  • تغییر و تعریف اطلاعات اصلی آن بیمارستان.